Wacko

En uteliggare på parkbänken ligger nästan medvetslös. Han har druckit sig full av några öl, vilket är som vardagsmat för honom. En öl finns kvar och den orkar han knappt hålla med handen svängande nerför bänken han ligger på. Du går förbi med en H&M påse. I din påse har du en ny sommarklänning som du precis köpt för 599kr som precis kommit ut från den senaste kollektionen. Du stannar upp en stund och tittar en sista gång på uteliggaren, och tar upp omedvetet ena ögonbrynet och tänker på två saker...ska jag tycka synd eller är det rätt åt honom? kanske är det andra gången du ser en uteliggare på ett halvår. Du mumlar högt ”usch vad han stinker, stackaren måste ju ta en dusch. Aja, inte mitt problem. Varför ska jag just bry mig, staten tar hand om sådana problem”. Ja vi har det bättre än andra u-länder.
Behöver väl inte säga något mer. Alla vi har någongång hamnat i ungefär en sådan situation, kanske inte som hemlös men som tjejen som nyligen köpte en sommarklänning att hon kanske känt sig hopplös ibland. Tillskillnad från t.ex. Afrika har vi många sådana exemplar men den här gången menar jag uteliggaren. Men i Sverige ser vi kanske ca en eller två hemlösa per termin eller halvår. Men i Afrika är det för varje steg du tar du ser en hemlös. Och inte är det bara äldre män utan barn som kvinnor. Kanske även en hel familj. I Europa har vi tillgång till allt möjligt. Kunskap har vi gott om. Sist men inte minst kranvatten som vi kan dricka direkt ur kranen som smakar så jävla underbart när den är kall, man klunkar bara ner sig alltid för att släcka törsten som jagat dig i flera timmar.
Vi har varma kläder när vi behöver det. Sommarkläder när vi behöver det eller kanske en kopp kaffe med väninnan på ett trevligt café besök när vi bara känner för det. Vi tror att vi har det jobbigt när vi sitter och klagar på att vi inte fick en senaste iphone i julas eller att jag inte kunde köpa min favorit jacka som jag inte hade råd med den månaden eller att vi klagar till mamma att man vill ha den goa lasagnen istället för korv och mos som man bara äter någon enstaka gång, men vi ska inte glömma dem som blir torterade, våldtagna, slagna till döds, dem som har sjukdomar, knappt får mat, får dricka rent kallt vatten eller kanske dem som längtar efter att se världen men endast ser mörker och förgörelse. Jag frågar mig själv nu, hur rättvis person är jag egentligen? Skall jag ägna mig åt mina småproblem som t.ex. vardagliga problem där det handlar om att dricka sin chai latte innan jobbet. Problem som går att lösa mindre än 1 sekund. Eller ägna mig åt riktiga problem som t.ex. hjälpa ett barn som inte har mat för dagen eller inget hem. Eller som kanske vill leka med en boll. Detta är inget rättvist samhälle utan bara en värld som kontrolleras av stora politiska män och giriga, självupptagna människor. Jag äcklas av dem, ser ni det? jag äcklas av er.

Kommentarer
Postat av: © sarastille

sv; ja :) hon bloggar på en annan plats så det är därför, blogg.se har inte den funktionen än men det kanske kommer :D

2011-04-17 @ 15:12:26
URL: http://saramagdalena.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0